top of page
Search

Kedengaran Hilaian Ketika Melepak

Selamat tengah malam KC,


Nama saya Syah dan saya berasal dari Kota Kinabalu, ibu kota Sabah. Saya ingin kongsikan cerita pendek saya kepada pembaca blog Malam Seram. Kejadian ini terjadi beberapa tahun yang lalu ketika saya melepak bersama beberapa orang sepupu saya. Kisah pengalaman saya ini tidaklah seram mana, tapi ketika ia terjadi memang kami rasa agak cuak juga. Begini kisah saya.


Pada malam itu kami lepak di rumah salah seorang sepupu saya bernama Ezzy. Memang dah berbulan juga tidak berjumpa sepupu yang lain jadi malam itu memang rancaklah kami berbual dan tertawa berdekah-dekah dengan cerita dan pengalaman masing-masing berkongsi kehidupan kami. Nak dijadikan cerita, lepak punya lepak, tiba-tiba semua terdiam seperti apa orang-orang tua sering katakan malaikat sedang lalu.


Saya pun akhirnya membuka mulut dan bertanya, "Kenapa semua diam?" Terus salah seorang sepupu saya yang lagi satu tertawa sambil berkata tiada apa-apa, jadi kami semua ketawa bersama seolah tiada apa-apa yang berlaku dan anggap sekadar jenaka. Selang beberapa minit kemudian, Ezzy memanggil saya keluar rumah. Saya sempat melihat jam yang menunjukkan sekitar jam 2 pagi.


Sewaktu di luar, saya bertanya Ezzy ada apa dia mengajak saya ke luar? Dia menyuruh saya tunggu sebentar dan diam saja. Alangkah terkejutnya saya apabila tiba-tiba saya terdengar suara seperti perempuan sedang mengilai dari jauh dan dia pun berkata itu yang aku dengar tadi tapi tidak berani bagitahu semua, takut yang lain panik. Kami pun terus masuk ke dalam rumah.


Selang beberapa minit kemudian, suara hilaian itu berkumandang lagi, namun kali itu, bunyinya agak perlahan. Habis semua lari balik ke rumah masing-masing sebab teringatkan kata-kata orang tua, kalau suara itu semakin jauh, bererti benda itu dekat tapi kalau suara itu dekat, bermakna ia jauh. Dari hari itu, kami tidak berani lagi melepak hingga ke larut malam...


Sekian terima kasih!

191 views0 comments

Recent Posts

See All

Comentarios

Obtuvo 0 de 5 estrellas.
Aún no hay calificaciones

Agrega una calificación
bottom of page